Kolla er site också för mer info, anteckningar och anknytande saker..!

Kolla er site också för mer info, anteckningar och anknytande saker..!
https://sites.google.com/view/magisterfrom/

måndag 17 november 2014

Pythagoras sats, genomgång

Kolla denna genomgång:

http://youtu.be/SQW3u5lZYsE

Lös sedan en av dessa uppgifter:
1. En rätvinklig triangel har en katet som är 2 cm. Den andra kateten är 4 cm lång. Hur lång är Hypotenusan? (rita en bild och försök lösa uppgiften)

eller
2.  En rätvinklig triangel har en katet som är 3 cm. Hypotenusan är 5 cm lång. Hur lång är den andra kateten? (rita en bild och försök lösa uppgiften)

Skriv svaret i kommentarsraden nedan, eller kommentera något med uppgiften och svara gärna varandra hjälpamt, håll GOD TON!

3 kommentarer:

  1. tjo steff
    jag gjorde uppgift 2 och fick svaret att den andra kateten är 4 cm lång vilket om man ser på dom andra måtten (den ena kateten 3cm o hypotenusan 5cm) borde kunna stämma.
    fattar dock inte hur det kan vara så att inte den andra kateten lika gärna kan var 4,5 cm beroende på vinkel osv... känns knäppt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Axel funderade också på det ett tag men jag tror att det måste vara 4 i denna uträkningen för om man skulle ändra vinkeln till 4,5 så skulle inte den ena kateten vara 3 samt hypotenusan vara 5 eftersom de så skulle vara kortare eller längre också. Det jag menar är att om x skulle vara 4,5 skulle inte de andra måtten vara 3 och 5.

      Radera
  2. Hej Stefan!
    Jag gjorde uppgift 2 och fick fram svaret 4cm och här är min uträkning
    X upphöjt till 2 + 3 upphöjt till 2 = 5 upphöjt till 2
    Alltså x upphöjt till 2 + 9 = 25
    Sedan tar jag -9 på båda sidorna som i en ekvation och får fram
    X upphöjt till 2 = 16
    Sedan tar jag roten ur 16 och får reda på att den andra kateten är 4cm

    SvaraRadera